© Albert
Historie die is verdwenen
Touwbanen aan de grachten
Steenwiek kende in de 19 eeuw zes lijnbanen: van de touwslager Langman
(overkant Noorwal), Middelwijk overkant Molenwal) Panhuis (wal Goeman Borgesius-
straat), Oost (op de Steenwijker Kamp), Visscher (tot 1953: Hogewal) en Van Dalen
(tot 1868: Molenwal, tot 1966: overkant westzijde Looijersgracht). In 1966 betrok
men een nieuwe touwslagerij aan de produktieweg. Deze werd in 1985 opgeheven.
De touwslager deed zijn werk in de open lucht, overdekt of in een tentachtig geheel,
op een touwslagerij of lijnbaan: een soms wel 300 meter lange, smalle strook grond
waarboven vele door een spinner aangeleverde garens, werden uitgeschoren
(uitgelopen). Het touw kwam terecht in een "kuil", een nog steeds bestaande lengte-
maat voor touw. Aan een van de uiteindes van de lijnbaan werden de garens in
groepjes aan de haken van een wiel of slagmechanisme (slinger) bevestigd, aan ie-
dere haak een groepje garens. Daar stond ook een teer- en drooghuis. Aan de andere
zijde van de lijnbaan werden de garens allemaal aan de ene haak, de lammeroen,
van de lopende bok vast gemaakt. Deze lopende bok was een karretje met twee
wielen en een over de grond slepend uiteinde waarop gewichten konden worden
gezet, om zodoende de kracht waarmee de garens in elkaar werden gedraaid te kun-
nen regelen. Zo kon de kracht waarmee de garens tot strengen worden gedraaid wor-
den bepaald en daarmee de uiteindelijke trekkracht en de stijfheid van het touw. Ook bevond zich aan dit uiteinde van de lijn-
baan de klos: een taps toelopend en voor iedere groepje garens ingekerfd stuk hout dat hier de garens uit elkaar moest hou-
den. De term touwslaan wordt verklaard doordat er tijdens het proces gebruik werd gemaakt van haken en als een haak in de
rondte draait zegt men dat de haak in de rond-te slaat. De ronddraaiende haken brengen dus slagen in de groepjes garens
aan. Het wiel, de slinger werd vervolgens, meestal door kinderen, zoals van Michiel de Ruyter bekend is, rondgedraaid zodat
door het ronddraaien van de haken (torsie) uit ieder groepje garens een streng (ineen gedraai-de garens) ontstond.
Vervolgens werden deze stren-gen met behulp van een houten klos onder voortdurend blijven draaien aan het wiel ook weer
in elkaar gedraaid tot een touw, het zogenaamde wantslag touwwerk. Deze klos zorgde in dit stadium ervoor dat de strengen
tijdens het draaien maar op een plek om elkaar heen werden gedraaid (alleen achter de klos aan de kant van de losse bok) en
dat de strengen heel regelmatig in elkaar werden gedraaid. Tevens kon door met de klos mee te lopen en deze te-gen te
houden of juist mee te duwen richting slagmechanisme de lengte van de slag van het touwwerk bepaald worden: de lengte
waarover de strengen van een touw een volle slag om elkaar heen worden gedraaid. Hoe korter deze slag hoe stijver het
touwwerk. Om ver-schillende touw diktes te produceren werd het aantal garens per haak vermeerderd. Met enkele van zulke
wantslagtouwen kon vervolgens het pro-ces worden herhaald, zodat het mogelijk was om dikke flexibele scheeptrossen te
maken, het zo-genaamde kabelslag touwwerk. Touw werd volop gebruikt voor de tuigage van zeilschepen. Touwslagerijen
kwam men dan ook vooral tegen in havensteden. Veel van deze steden hebben nog steeds straten waarvan de naam aan deze
voormalige functie herinnert, bijvoorbeeld de Lijnbaan in Rotterdam, de Lijnbaan in Steenwijk